domingo, 5 de mayo de 2013

Orientació i gènere

 

En aquesta entrada, m’agradaria compartir les reflexions extretes de l’assignatura Optativa d’Orientació i gènere, en la qual estem analitzant la LOMCE, des de una perspectiva de gènere.

La LOMCE, segons la meva opinió, es pot definir entre altres aspectes com a segregadora i masclista, per diversos motius:
-        Segregació dels nens i les nenes a les aules: tot i que l’apartat 3 del article 84 de la LOMCE queda redactat de la següent manera: En ningún caso habría Discriminación por razón de nacimiento, raza, sexo, religión, opinión o cualquier otra condición o circunstancia personal o social. No constituye Discriminación la admisión de alumnos o la organización de la enseñanza diferenciada por sexos, (...) En ningún caso, la elección de la educación diferenciada por sexos podrá implicar para las familias, alumnos y Centros correspondientes un trato menos favorable ni una desventaja en la hora de suscribir conciertos (...)” separar nens i nenes en aules diferents, suposarà la llibertat d’educar-los de diferent manera, incidint en la divisió de gènere i fomentant el masclisme a la nostra societat.

En el passat, encara es podria entendre aquesta concepció donat que anava acord amb l’imaginari social d’aquell moment, però en l’actualitat, la diversitat és un dels millors arguments per la educació en llibertat. És normal que entre nens i nenes es trobin diferències en quan a ritmes d’aprenentatge, comportaments o sensibilitats però aquest no ha de ser motiu per segregar. Penso que la coeducació és una bona opció que cal seguir fomentant, ja que com diu Carmen Heredero a l’article “Un paso más en la defensa de la educación mixta”: Abogamos por una escuela mixta y coeducadora como la mejor forma de cuestionar el sexismo y en la que se reflejen los conflictos sociales entre hombres y mujeres y se aprenda a resolverlos desde una perspectiva no discriminatoria para nadie, favoreciendo el respeto entre los sexos y la igualdad de oportunidades.


-        Desterrament curricular de l’educació per a la ciutadania/educació ética-cívica: La LOE, exposa en l’article 24 que “En uno de los tres primeros cursos todos los alumnos cursarán la materia de educación para la ciudadanía y los derechos humanos en la que se prestará especial atención a la igualdad entre hombres y mujeres” i en l’article 25 “ La materia de de educación ético-cívica se prestará especial atención a la igualdad entre mujeres i hombres”. Doncs la LOMCE, elimina aquests articles. Per a mi, aquest fet suposa fomentar la mirada androcèntrica”ja que en aquestes assignatures es plantegen objectius d’aprenentatge com: reconèixer la igualtat de drets entre homes i dones, valorar la diferència de sexes i la igualtat de drets entre ells i rebutjar els estereotips i prejudicis que suposin discriminació entre homes i dones. Fomentar la corresponsabilitat i el fet de compartir les tasques domèstiques i de cura, tant pels homes com per les dones. Conèixer i valorar la igualtat essencial dels éssers humans i la relació existent entre la llibertat i la responsabilitat individuals.

-        Més hores de religió: Històricament, les religions sempre han posicionat a les dones per sota dels homes. En el cas de la religió cristiana, es concep que la dona va sortir de l’home i també s’atorga el pecat a la dona, ja que va ser Eva la primera que va menjar de la poma del paradís i per tant, va originar el pecat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario