En aquesta
entrada, m’agradaria compartir les reflexions extretes de l’assignatura Optativa
d’Orientació i gènere, en la qual estem analitzant la LOMCE, des de una
perspectiva de gènere.
La LOMCE, segons la meva opinió, es pot definir entre altres aspectes com a
segregadora i masclista, per diversos motius:
-
Segregació dels nens i les nenes a les aules: tot i que l’apartat 3 del article 84 de la LOMCE queda
redactat de la següent manera: En
ningún caso habría Discriminación por razón de nacimiento, raza, sexo,
religión, opinión o cualquier otra condición o circunstancia personal o social.
No constituye Discriminación la admisión de alumnos o la organización de la
enseñanza diferenciada por sexos, (...) En ningún caso, la elección de la
educación diferenciada por sexos podrá implicar para las familias, alumnos y
Centros correspondientes un trato menos favorable ni una desventaja en la hora
de suscribir conciertos (...)” separar nens i nenes en aules
diferents, suposarà la llibertat d’educar-los de diferent manera, incidint en
la divisió de gènere i fomentant el masclisme a la nostra societat.
En el passat, encara es podria entendre aquesta concepció
donat que anava acord amb l’imaginari social d’aquell moment, però en
l’actualitat, la diversitat és un dels millors arguments per la educació en
llibertat. És normal que entre nens i nenes es trobin diferències en quan a
ritmes d’aprenentatge, comportaments o sensibilitats però aquest no ha de ser
motiu per segregar. Penso que la coeducació és una bona opció que cal seguir
fomentant, ja que com diu Carmen Heredero a l’article “Un paso más en la
defensa de la educación mixta”: Abogamos por una escuela mixta y coeducadora como la
mejor forma de cuestionar el sexismo y en la que se reflejen los conflictos
sociales entre hombres y mujeres y se aprenda a resolverlos desde una
perspectiva no discriminatoria para nadie, favoreciendo el respeto entre los
sexos y la igualdad de oportunidades.
-
Desterrament curricular de l’educació per a la ciutadania/educació
ética-cívica: La
LOE, exposa en l’article 24 que “En uno de los tres primeros
cursos todos los alumnos cursarán la materia de educación para la ciudadanía y
los derechos humanos en la que se prestará especial atención a la igualdad
entre hombres y mujeres” i en l’article 25 “ La materia de de educación ético-cívica
se prestará especial atención a la igualdad entre mujeres i hombres”. Doncs la LOMCE, elimina aquests articles. Per a mi,
aquest fet suposa fomentar la mirada androcèntrica”ja que en aquestes assignatures es plantegen objectius
d’aprenentatge com: reconèixer la igualtat de drets entre homes i dones,
valorar la diferència de sexes i la igualtat de drets entre ells i rebutjar els
estereotips i prejudicis que suposin discriminació entre homes i dones.
Fomentar la corresponsabilitat i el fet de compartir les tasques domèstiques i
de cura, tant pels homes com per les dones. Conèixer i valorar la igualtat
essencial dels éssers humans i la relació existent entre la llibertat i la
responsabilitat individuals.
-
Més hores de religió: Històricament, les religions sempre han posicionat a les
dones per sota dels homes. En el cas de la religió cristiana, es concep que la
dona va sortir de l’home i també s’atorga el pecat a la dona, ja que va ser Eva
la primera que va menjar de la poma del paradís i per tant, va originar el
pecat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario