jueves, 21 de marzo de 2013

Índex d'Equitat de Gènere (IEG)

A la conferència de la setmana passada, es van aportar dades interessants, que van ajudar a contextualitzar la regió,  es van presentar alguns indicadors com el IDH.
En aquesta entrada, m'agradaria presentar un indicador, que està força relacionat amb el tema que es va tractar: L'Índex d'Equitat de Gènere (IEG) que mesura les desigualtats entre els homes i les dones a partir de tres dimensions: Educació, activitat econòmica i apoderament. L'escala que s'utilitza per mesurar cada una de les dimensions és una escala de 0 a 100 i el IEG resulta del promig d'aquestes.
 
Pel que fa a l'educació, s'atenen les desigualtats de gènere en l'alfabetització i l'escolarització en tots els seus nivells. L'activitat econòmica es determina a partir de les desigualtats de gènere en ingressos i feina. I per últim, l'apoderament mesura desigualtats en llocs de treball altament qualificats i en número de parlamentaris i parlamentaries.
 
A continuació presento els resultats de l'IEG de l'any 2012.

Región
Educación
Empoderamiento
Actividad económica
IEG 2012
Asia Central
0,91
0,24
0,74
0,63
Asia Oriental y el Pacífico
0,95
0,42
0,70
0,69
Europa
0,98
0,48
0,73
0,73
América Latina y el Caribe
0,98
0,40
0,66
0,68
Medio Oriente y Norte de África
0,56
0,14
0,23
0,31
América del Norte
1,00
0,48
0,71
0,73
Asia Meridional
0,67
0,14
0,36
0,39
África Subsahariana
0,64
0,29
0,62
0,52
Promedio Mundial
0,82
0,28
0,57
0,56

                                                          Font: www.socialwatch.org

Com podem observar,  els IEG més elevats els trobem en Amèrica del Nord i Europa amb un 0,73. En segon lloc trobem a Àsia Oriental i el Pacífic (0,69) i amb molt poca diferència Amèrica Llatina i el Carib. Seguidament la regió d'Àsia Central amb un 0,63. La següent posició la ocupa Àfrica Subsahariana. Tanquen la classificació  Orient Mig i Nord d'Àfrica i Àsia Meridional amb un 043, i un 0,39 respectivament.
 
Observant la taula, també ens adonem que tant Amèrica Llatina i el Carib com Europa presenten en Educació un 0,98. Però com pot ser? si precisament el Gustavo la setmana passada feia incidència en la realitat heterogènia i les desigualtats del país. Doncs es pot explicar de la següent manera: Aquest indicador, no mesura ni la qualitat de l'educació ni el benestar sinó les diferencies existents entre homes i dones. De manera que, poden obtenir un 0,98 els països que tenen igualtat en educació i aquells que els nens i les nenes són igualment exclosos d'aquest accés.
 
Sóc conscient que aquest indicador pot portar a confusions importants, però m'ha semblat interessant ja que és un dels pocs que no segrega les dades entre homes i dones per estudiar les desigualtats.

jueves, 14 de marzo de 2013

Clases para Wert- historia

Ahir vaig poder assistir a una conferència del Dr. Gustavo de Armas, especialista en polítia social a l'oficina d'UNICEF a Uruguai. El tema principal va ser Avenços, assignatures pendents i reptes de l'Educació a Amèrica llatina i el Carib.
En primer lloc, vaig comprovar la realitat heterogènia de la regió. També vaig conèixer els reptes i tendències que es plantegen en educació, que principalment es centren en l'educació mitjana. Per acabar, es van exposar unes reflexions finals que pretenien connectar la realitat d'Amèrica llatina i la nostra. De manera aproximada, l'educació d'allà va 30 anys per darrere de la nostra, però cal destacar que amb l'acceptació de la Llei Wert, podríem retrocedir fàcilment aquests 30 anys.
 
A mode de reflexió, intento imaginar-me que passaria si tornéssim a l'educació de fa 30 anys i extrec les següents conclusions:
- Escola per a pocs.
- Desaprofitament d'oportunitats.
- Augment de les desigualtats de gènere.
- Augment de les desigualtats segons el lloc de procedència.
-  Discriminació als alumnes amb dificultats d'aprenentatge.
 
A continuació, exposo una classe particular sobre Historia pensada per al Sr. Wert.
 
http://www.youtube.com/watch?v=95Cqjb0nD8Y

martes, 5 de marzo de 2013

Clases para Wert- educación para la ciudadania

En el primer seminari de textos, ens hem centrat en analitzar les tendències i els reptes que es plantegen a l'educació per a la ciutadania, però cal destacar que la llei Wert suposa un obstacle per avançar en aquestes tendències i assolir els reptes; ja que Wert proposa eliminar la matèria d'Educació per a la ciutadania i dedicar més hores a la religió.

Són moltes les persones que estan en contra d'aquesta llei i com a conseqüència han sorgit diferents iniciatives per acabar amb la llei. A continuació exposo una iniciativa molt curiosa:
Un grup de professors, s'han presentat com a voluntaris per a fer classes particulars al Sr. Wert. En aquest cas, presento la classe d'Educació per a la Ciutadania.



                                                          Font: www.clasesparawert.org

Aquesta iniciativa m'ha cridat molt l'atenció, em sembla una molt bona manera de justificar i argumentar les idees en les que es sustenta l'Educació per a la Ciutadania. Tan de bo Wert estigui assistint a aquestes classes particulars.
A la pàgina web, hi trobem altres lliçons molt interesants, i que utilitzaré per a altres entrades.