Durant la sessió d'avui de Pedagogia Internacional, hem tractat entre d'altres la següent qüestió: Per què a l'educació pública es separa l'educació primària i l'educació secundària? Immediatament, he transferit la reflexió a la meva experiència laboral. Des de fa 2 anys, coordino un programa de reforç escolar, el Programa Èxit, a l'Institut- Escola Turó de Roquetes. Aquest és un centre excepcional, ja que tot i ser públic garanteix la continuïtat en el mateix centre de l'etapa primària i secundària.
En primer lloc, m'agradaria contextualitzar el concepte Institut- Escola i seguidament reflexionar sobre la meva pròpia experiència.
Antecedents
L'Institut escola té els seus antecedents en el Instituto-Escuela fundat a Espanya l'any 1918. Aquesta institucio d'ensenyament secundari va portar a l'educació els principis pedagògics de caràcter actiu, renovadors, amb participació de l'alumnat en el procès d'aprenentatge i amb construcció activa dels materials didàctics. Principis que inspiraven els fonaments de la Institución Libre de Enseñanza.
Va influenciar poderosament l'Institut escola de la Generalitat de Catalunya, amb seu a Barcelona i fundat l'any 1932.
Després de l'ocupació franquista de Catalunya a finals de la Guerra Civil (1939), va ser clausurat.
Actualitat
Aquesta estructura educativa ha tornat a ser recuperada per les institucions educatives en la figura dels diferents Instituts escola de Catalunya, on s'imparteixen l'educació primària i la secundària, amb uns objectius unificats i una estructura pedagògica coherent, amb continuïtat, cohesionada i consistent.
L'ànima del concepte de l'institut escola és l'absència de ruptura en el trànsit de primària a secundària. La continuïtat de plantejaments pedagògics i organitzatius, fruits d'uns objectius comuns i una unitat de criteris, garantirà que l'alumnat i les famílies no tinguin percepció de discontinuïtat (ni a nivell administratiu, ni a nivell pedagògic) al passar de la primària a l'ESO.
Font:www.xtec.cat
L'Institut Escola Turó de Roquetes
Aquest centre neix de la integració de dues escoles de primària del barri de Roquetes: l'Escola Gaudí i l'Escola Sant Antoni Maria Claret i un Institut de secundària, l'Institut Collserola. Cal destacar que, és el primer que s'ha instaurat a Barcelona.
En la meva opinió, la idea de la creació dels Instituts Escola pretén apropar-se al model educatiu de Finlàndia. Però hi han diferències significatives, per exemple, el professorat no és el mateix.
El que vaig poder percebre durant el primer any, es sintetitza amb la paraula "caos", tots els passadissos plens de caixes, professors que no saben on anar i alumnes desubicats. Ningú tenia res clar, no estaven ben determinades les funcions de cadascú.
Al llarg d'aquest segon any, si he pogut observar un Institut-Escola consolidat, s'organitzen activitats conjuntes que fan créixer aquesta nova escola. A mode d'exemple, citar que els alumnes de secundària ajuden amb la lectura als de primària. I els de primària fan de "padrins" dels més petits.També tenen una revista, la veu del Turó, en la que poden publicar tant alumnes com professors.
No hay comentarios:
Publicar un comentario