A la conferència de la setmana passada, es van aportar dades interessants, que van ajudar a contextualitzar la regió, es van presentar alguns indicadors com el IDH.
En aquesta entrada, m'agradaria presentar un indicador, que està força relacionat amb el tema que es va tractar: L'Índex d'Equitat de Gènere (IEG) que mesura les desigualtats entre els homes i les dones a partir de tres dimensions: Educació, activitat econòmica i apoderament. L'escala que s'utilitza per mesurar cada una de les dimensions és una escala de 0 a 100 i el IEG resulta del promig d'aquestes.
Pel que fa a l'educació, s'atenen les desigualtats de gènere en l'alfabetització i l'escolarització en tots els seus nivells. L'activitat econòmica es determina a partir de les desigualtats de gènere en ingressos i feina. I per últim, l'apoderament mesura desigualtats en llocs de treball altament qualificats i en número de parlamentaris i parlamentaries.
A continuació presento els resultats de l'IEG de l'any 2012.
| Región |
Educación
|
Empoderamiento
|
Actividad económica
|
IEG 2012
|
|
|
Asia Central
|
0,91
|
0,24
|
0,74
|
0,63
|
|
|
Asia Oriental y el Pacífico
|
0,95
|
0,42
|
0,70
|
0,69
|
|
|
Europa
|
0,98
|
0,48
|
0,73
|
0,73
|
|
|
América Latina y el Caribe
|
0,98
|
0,40
|
0,66
|
0,68
|
|
|
Medio Oriente y Norte de África
|
0,56
|
0,14
|
0,23
|
0,31
|
|
|
América del Norte
|
1,00
|
0,48
|
0,71
|
0,73
|
|
|
Asia Meridional
|
0,67
|
0,14
|
0,36
|
0,39
|
|
|
África Subsahariana
|
0,64
|
0,29
|
0,62
|
0,52
|
|
|
Promedio Mundial
|
0,82
|
0,28
|
0,57
|
0,56
|
|
Font: www.socialwatch.org
Com podem observar, els IEG més elevats els trobem en Amèrica del Nord i Europa amb un 0,73. En segon lloc trobem a Àsia Oriental i el Pacífic (0,69) i amb molt poca diferència Amèrica Llatina i el Carib. Seguidament la regió d'Àsia Central amb un 0,63. La següent posició la ocupa Àfrica Subsahariana. Tanquen la classificació Orient Mig i Nord d'Àfrica i Àsia Meridional amb un 043, i un 0,39 respectivament.
Observant la taula, també ens adonem que tant Amèrica Llatina i el Carib com Europa presenten en Educació un 0,98. Però com pot ser? si precisament el Gustavo la setmana passada feia incidència en la realitat heterogènia i les desigualtats del país. Doncs es pot explicar de la següent manera: Aquest indicador, no mesura ni la qualitat de l'educació ni el benestar sinó les diferencies existents entre homes i dones. De manera que, poden obtenir un 0,98 els països que tenen igualtat en educació i aquells que els nens i les nenes són igualment exclosos d'aquest accés.
Sóc conscient que aquest indicador pot portar a confusions importants, però m'ha semblat interessant ja que és un dels pocs que no segrega les dades entre homes i dones per estudiar les desigualtats.
No hay comentarios:
Publicar un comentario