jueves, 21 de marzo de 2013

Índex d'Equitat de Gènere (IEG)

A la conferència de la setmana passada, es van aportar dades interessants, que van ajudar a contextualitzar la regió,  es van presentar alguns indicadors com el IDH.
En aquesta entrada, m'agradaria presentar un indicador, que està força relacionat amb el tema que es va tractar: L'Índex d'Equitat de Gènere (IEG) que mesura les desigualtats entre els homes i les dones a partir de tres dimensions: Educació, activitat econòmica i apoderament. L'escala que s'utilitza per mesurar cada una de les dimensions és una escala de 0 a 100 i el IEG resulta del promig d'aquestes.
 
Pel que fa a l'educació, s'atenen les desigualtats de gènere en l'alfabetització i l'escolarització en tots els seus nivells. L'activitat econòmica es determina a partir de les desigualtats de gènere en ingressos i feina. I per últim, l'apoderament mesura desigualtats en llocs de treball altament qualificats i en número de parlamentaris i parlamentaries.
 
A continuació presento els resultats de l'IEG de l'any 2012.

Región
Educación
Empoderamiento
Actividad económica
IEG 2012
Asia Central
0,91
0,24
0,74
0,63
Asia Oriental y el Pacífico
0,95
0,42
0,70
0,69
Europa
0,98
0,48
0,73
0,73
América Latina y el Caribe
0,98
0,40
0,66
0,68
Medio Oriente y Norte de África
0,56
0,14
0,23
0,31
América del Norte
1,00
0,48
0,71
0,73
Asia Meridional
0,67
0,14
0,36
0,39
África Subsahariana
0,64
0,29
0,62
0,52
Promedio Mundial
0,82
0,28
0,57
0,56

                                                          Font: www.socialwatch.org

Com podem observar,  els IEG més elevats els trobem en Amèrica del Nord i Europa amb un 0,73. En segon lloc trobem a Àsia Oriental i el Pacífic (0,69) i amb molt poca diferència Amèrica Llatina i el Carib. Seguidament la regió d'Àsia Central amb un 0,63. La següent posició la ocupa Àfrica Subsahariana. Tanquen la classificació  Orient Mig i Nord d'Àfrica i Àsia Meridional amb un 043, i un 0,39 respectivament.
 
Observant la taula, també ens adonem que tant Amèrica Llatina i el Carib com Europa presenten en Educació un 0,98. Però com pot ser? si precisament el Gustavo la setmana passada feia incidència en la realitat heterogènia i les desigualtats del país. Doncs es pot explicar de la següent manera: Aquest indicador, no mesura ni la qualitat de l'educació ni el benestar sinó les diferencies existents entre homes i dones. De manera que, poden obtenir un 0,98 els països que tenen igualtat en educació i aquells que els nens i les nenes són igualment exclosos d'aquest accés.
 
Sóc conscient que aquest indicador pot portar a confusions importants, però m'ha semblat interessant ja que és un dels pocs que no segrega les dades entre homes i dones per estudiar les desigualtats.

No hay comentarios:

Publicar un comentario